Monday, August 1, 2011

TIME MANAGEMENT...

Hambik...tajuk punye poyos....




Sebelum tu nak mengucapkan selamat berpuasa untuk semua......




Aku sedang dlm proses nak manage my time sepanjang bulan puasa ni....




Why aku kene manage time?




Sebab aku mempunyai suami yang kene bersahur setiap hari and kalo bole kene makan nasik ..........




and seorang anak lelaki yg berumur 3 tahun yg sgt fussy bab makan and seorang baby berusia 6 bulan lebih yg sampai skg aku tak start2 lg bagi dia makan...




So sekarang aku tgh memikir how to manage my time utk memastikan aku berjaya menyediakan masakan utk semua peringkat umur tersebut...




Kalo ikut tekak aku air kosng dgn roti pun dah cukup....Kekadang tu aku ganti puase aku minum nescafe dgn coklat snickers saje...selamat..




Tapi tu la....masalahnye skg lakiku ni jenis kene makan nasi waktu sahor, kang tak makan kang dia pengsan...(poyo okeh)




Si akif lak dah tentu2 tak pose, so nak taknak kene sediakan lauk utk dia jugak...




And si aril yg dah 6 bulan lebih ni, sampai la ni aku tak start lg dia makan,




Sian jugak kat dia, dari sehari ke sehari aku cakap nak start bg tp tak berjaya2 juga, aku agak kebzan skg ni, kekdg 7 am dah kuar umah, dekat kul 7 baru sampai umah....atenye camne nak mulakan...nak suh bibik cam tak syok dia yg start bagi anak aku food..coz aku nak la aku yg suapkan dulu, do tertangguh2...




Pastu bile si aril ni tgk org makan abis segala pinggan mangkuk, lapik meja sume di capai2nye...pastu kalo tak dapat, meleleh2 air liur dia, pastu siap jilat2 tangan dia...alahai, sian anak mama....




Pada hari pertama berpuasa ni, aku dgn rasminye gagal memanage time aku...hahaha




Aku sampai opis kul 10.30 sbb aku kan tak cukup tdo malam td, so lepas subuh aku bantai sambung membongkang..sudahnye dkt kul 9 baru jaga...terus terhegeh2 bangun masakkan lauk si akif....




Si aril dah tentu tak sempat tadi, tau je la nak masak bubur pun takes time jugak...




So setelah aku berfikir2...




Makanye aku mengambil keputusan utk masak berbuka + sahur di waktu petang...




ku mmg takkan masak waktu sahur, kang tak pasal2 ntah ape yg aku masak, silap2 ikan aku goreng rentung ke hape ke...ye la, tgh2 mamai masak...mmg takkan laa...




and sediakan masakan anak2 selepas aku sahur....




Kuih beli kedai jer....








harap2 menjadi ler..huhu




No comments: