Tuesday, December 30, 2008

1 MUHARRAM

gambar akif selepas dilahirkan...



Selamat tahun baru awal muharram and happy birthday to anakku akif (kalo ikut bulan islam)....Setiap tahun awal muharram pasti aku ingati sbb pada 1 muharram (10/1/08), la aku telah memberanakkan si akif....tepat pukul 10.30 pg.....Alhamdulillah,syukur pada Allah.


Maknanye kalo ikutkan bulan islam akif dah setahun la.....but kalo ikut calender yg kite pakai tu 10/1/09 nanti baru cukup setahun...Tetibe lak aku teringat saat aku beranakkan dak akif ni....semuanye bermula ketika aku g wat check up pd 9/1/08...jeng jeng jeng..dah start lak cite aku ni.....

masa aku dlm pantang, rambut akif lebat gler ok....



masa ni umur 3 bulan, kene tinggal kat kg jap....


AKu g wat check up je..skali doctor tu jolok (*&^% aku skali dia ckp dah bukak dah....1.5 cm..leh????tak terkejut beruk aku....biase la org takde experience dgr camtu pun dah ngelabah....ingt dah nak beranak lg sejam dua...doktor pun check blood pressure aku,sekali ko 158, 92 bacaannye..mane tak naik mendadak....dahkan ko ckp aku dah bukak 1.5cm....of coz la jantung aku dup dap dup dap....confirm la darah aku naik mendadak....silap2 pitam pun leh...terus dok ckp aku kene admit....aku mmg mengalami masalah darah tinggi sepanjang aku hamil,actually since kandungan aku 5bln.....aku pun tak tau la ape masalahnye tetibe darah aku tinggi, makanye berterusan la sampai aku nak beranak....Mase tu aku baru 36 minggu tau....aku takde sakit ape pun that time, aku pun dah confused tp ikut je la ape diorg suruh,kang byk ckp aku lak kene lempang dgn doc tu kang....Dah la mase aku g klinik kerajaan aku asyik kene marah je, ye la ade ke patut bile dtg berat aku naik kene marah, pastu check darah darah aku tinggi kene marah lg....ish menyampah tul aku..terus aku maleh dtg dah..ye la ade ke patut suh aku dtg check darah tiap minggu, takde keje aku.....pastu ko sedap2 sound aku tu la ni la...malas giler aku nak layan. SUdahnye aku tak dtg.pastu bile aku tak dtg sebok call2 aku suh dtg sampai turut ke rumah lg kau...nasib baik dia tak bwk rotan je..







akif 5 month old


Dah pilih bilik n so on diorg pun monitor la aku.....aku terus kene masuk bilik menunggu tau(bilik menuggu ni kire ko dah tunggu mase je nak masuk labour.bilik ni sebelah bilik labour je.kirenye kalo ko tetibe nak bersalin dia tolak je ko dlm labour tu)....sbb nak kene monitor blood pressure.aku pun dok la lek situ dari pagi sampai ke petang sampai kemalam sampai ke tengah malam..org sebelah2 aku dah silih berganti ni....ye la diorg dah meraung2 sakit baru dok situ,aku ni lek je lg,terkial2,sakit tak ape tak,pantek aku ni dah berkali2 kene rodok tak gak bukak2,sakit tak gak dtg2....sekali dlm kul 3 pg camtu air ketubanku pecah, melambak ok......terkejut beruk aku,panik gler....terus tekan loceng,nurse dtg tgk air aku dah penuh cadar...byk gilerrrrrr......aku ni lek gak lg,takde rase sakit. Siap boleh terkangkang2 g toilet,diorg nak pimpin aku ckp takyah im ok..chewah..konon tunjuk hero....lepas je air ketubanku pecah doctor dtg tengok n dia suh nurse masukkan drip...haa kau baru kau tau...lepas 30 minit camtu terus aku sakit giler...rupenye diorg induce aku.....ya allah mase tu tak tau nak ckp dah, mase tu dah bukak 3cm dah......aku dah mengerang,sume tak kene..laki aku lak aku dah halau balik kul 12 mlm. haa kau tanggung la sorg. kebetulan org sebelah aku tu pun tgh mengerang...so berlawan mengerang la plak kitorg..sape ngerang paling kuat dia menang..huhuhuhu...kul 6 pg aku dah tak tahan,call laki aku suh dtg..rupenye dia mmg dah ade kat bwh since 4 am lg...dia tak sedap ati upenye....dia pun terus naik...aku dah ngucap bagai, laki aku dah panic dah tgk aku....last2 aku ckp aku nak epidural.....aku dah tak daya mase tu....kul 7 dpt epidural,siap doctor tu salah cucuk lg, haa ko darah melambak kuar,aku yg dah takde perasaan mmg buat bodoh je mase tu,korg buat la ape korg nak buat.pastu dah ok skit tp kat tulang rusuk aku ni sakit giler,rupanye nurse ckp baby takmo kuar,dia tolak ke atas....mase tu dah start bukak dah,5,pastu 8, nurse pun terkejut cepat bukaknye,sampai aku tak sempat la nak minum air seluluh(betul ke namanye). Pastu dekat kul 10 dah bukak 10cm,kul 10pg doktor dtg terus suh aku push push punye push takmo kuar sbb aku tak pandai push,bongok tul aku ni.....terpakse la doctor pakai vakum n alhamdulillah kul 10.30 pg lahirlah muhammad akif syahmi b mohd sabri.berat 2.6kg. Mase baru lahir baik sgt2.....tak reti nangis lak tu..kalo nak susu bunyi pun eh eh eh...baik tak anak aku.....skg niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...ya rabbi....pening mama melayan..kejap2 ngamuk,kejap2 ngamuk,adoih........






skg ni akif suka sgt ikut org ckp, tp ambik words yg ujung je..like kalo org ckp cepat tido, dia pun tetibe do,pastu tau ckp nak, nanak, n paling suke is main ball...akif suka sgt main ball....dia akan berdiri n pegang dinding or kerusi or ape2 la then tendang bola tu, siap ngelecek bola pun pandai....do you wanna be football player like beckham akif???hmm...nanti mama fikirkan.....






























No comments: