Monday, February 13, 2012

JOM MASAK PUFF YG PALING SIMPLE...

 Ok...puan2 meh sini chek nak ajar cara2 masak curry puff...
Tp ni cara org gangster and org kurang rajin cam aku memasak la.....
Tp pada aku camni pun dah kire ok.....
Janji perut kenyang sudah....
Senang jer nak buat curry puff ni...tp kalo nak senang lg buat la sardin puff....tu mmg celah gg la (berlagak giler) ....campak sane campak sini siap....


kentang( potong dadu kecik2 je) + ayam yg dimasak cam inti karipap....
Mula2 korang masak la dulu intinye....cam aku kalo nak buat utk sarapan...malam tu sblm tdo aku dah siapkan la buat inti dia...kalo inti sardin pagi2 tu bole masak...kan senang sgt....masak inti tu make sure sampai kering ye, jgn berair nanti takut lembik2 plak roti prata tu....
Setelah siap masak inti....jadi bole ke langkah seterusnya......
Sila pukul kuning telur seperti dibawah....


kuning telur

Lepas tu sediakan puff....aku tak adun2 buat puff ni...sorry la, memang tidak la....Aku just guna roti prata....
Roti prata ni korang bole dptkan di kedai2 and pasaraya2...cam aku aku suke yg brand kawanku...
So keluarkan je roti prata dari peti ais....kerat 3 bahagian macam kat bawah ni....Kalo boleh roti prata tu korg jgn keluar byk2, keluar satu2...sbb roti prata ni cepat lembik....kalo lembik susah skit nak pegang, melekit2 kit....biar masa dia keras kedekang tu korg buat, senang skit
Roti prata yg telah di belah tiga
Lepas dah belah tiga, amik satu bahagian......isi inti tadi and then lipatkan roti prata tu jd bentuk segi tiga seperti dibawah....
Pastu tekan ujung tu dgn garfu supaya tak terbukak nanti bila proses memasak...

Bila dah siap, sila lumur roti tu dgn kuning  telur tadi......
Pastu korang campak je puff tu dalam oven, set 17/18  minit suhu 180....
Pastu jeng jeng jeng
Inilah hasilnye...........................serious sedap and senang ok.....tung tang tung tang dah siap.....
Serious rase dia cam korg beli kat kedai roti.....
Selamat mencuba....)

1 comment:

Nurhayati said...

dap dap dap... pass sini sketttt