Wednesday, October 5, 2011

K FOR......................

K is for CALCIUM

Semenjak dua menjak ni badan aku adalah lain macam...

Lemah, longlai, gemalai, lemau sume ade lah.....

Badan pun asyik sakit2....

Sendi2 pun sakit2....

And ade one time tu aku kene sakit lutut yang agak kronik...

Kalau duduk nak bangun macam hape okeh...

Kene pegang kerusi dulu la, Kekdgn tertonggeng2 mase nk bngun....

Serious cam org tua2 nak bangun bile duduk tu, cam tu la keadaan aku okehhhhhhhhh...

Serious aku cuak bile mengenangkan badan aku yg sangat teruk tu.....

So aku try balik makan jamu nona roguy yg aku makan mase lepas bersalin aritu....

And alhamdulillah....sakit lutut aku dah ok.....


And tadi aku beli calcium plak...Ye la aku ni part susu tepung mmg liat skit...kalau susu tin yg pekat manis tu mmg favourite la, tp susu pekat manis tu tak bagus pun...

So aku pun terus beli calcium...

Risau okeh bile badan dah rase lemah2 ni....


Takut okeh......takkan baru 3 series dah macam 6 series.....taknak taknak......takutnyeeee....

So berbawak la sedar2 diri utk menjaga kesihatan.....


Baru2 ni ade baca artikel pasal kepentingan calcium

Dia cakap risiko wanita utk kene osteoporosis adalah 3-4 kali lebih tinggi daripada lelaki....

And dia cakap antara faktor yg menyebabkan wanita cepat hilang kalsium adalah disebabkan struktur tulang wanita yg lebih kecil berbanding lelaki, pastu disebabkan proses kehamilan, kelahiran and penyusuan bayi...


Dulu2 mase muda2 dulu pernah dengar ade sorang artis tu sape tah dah lupe, makan supplement sampai 14 bijik ke 40 bijik ke sehari ....

Mase tu dengar camtu siap kutuk2 lg...perhal makan supplement banyak2 nih...

Okeh...sekarang baru aku tau kenape.....padan muka diri sendiri...




K for kalsium



Nampaknye lepas ni kene spend duit skit utk membeli supplement2 ni...


Penting okeh utk kesihatan kite jugak....


No comments: