Thursday, November 8, 2012

CERITA SI ABANG

Serious lama dah tak mengomel kat sini.....
Tetibe ade mood nak mengomel, so cari la gambar2 mane patut, skali check2 laaaaa xde gambar baru pun.....Sian anak2 mama...esok dah beso nak tgk gambar mase kicik2 xde plak...
Ok pas ni mama akan cuba snap gambar korang sebanyak mungkin ye....hehe
Harini nak mengomel pasal kerenah si abang plak...
Abang skg ni kuat tul buli adik...Actually dia bukan nak buli, nak ajak main or something like that la, tp abang ni  a bit kasar skit.....Cam gambar ni, actually dia nak bergambar dgn adik, tp korang tgk la cara nak bergambar cam ape, siap cekik adik tu...mau tak meraung budak tu....
Kalo nak ajak adik main, main setakat baling2 bola mmg tak dilayan la..ape kelas main baling2 bola kan...
Dia nak main style tumbuk2, style gado2, haaa...gitu la....As usual adik mmg akan jadi mangsa la....
Mainan pun dah bertukar....Dulu skit2 Ben10, tom & Jerry....Skang ni dah tak pandang tu sume...dia suke Spiderman and Superman.....
Next year akif akan start school, dah 5 tahun kan...so no more excuse la ye.....Nak ke taknak ke g jugak school....Pendaftaran sume dah settle....
Bila akif nak masuk skolah ni aku lak yg cuak....aku cuak sbb akif tak betul2 boleh kenal nombor 1-10 and abc.....Aku taknak la nanti bile akif dah start g school dia tertinggal plak.....
So aku ape lg...sejak bln lepas everyday aku pastikan akif akan belajar.....
Fuhh...aku ni mmmg dah tahap jadi singa dah kat umah....
Ye la ajar elok2 dia main2 kan...So bile aku dah keluar rotan baru nak belajar betul2...
So far 1-9 dah pass....tp bile ten jd gado dua beranak...
Aku ckp 10 is TEN....
Tapi akif ni cakap salah...dia cakap 10 is ONE ZERO...
Ate camnernye...diia lak yg ngajo kite.....hadoihh...
Tu xpe lg....
Bile start masuk 11,12,13,14 dia sebut ape tau....
ELEVEN, TWELVE LEVEN, THREE LEVEN, FOUR LEVEN....
Hadoiihhhh.....tepuk dahi aku....mmg nak tergelak jer bile ingt...
 
 
 
Skang ni tengah ajar abc....
Akif ni aku perasan lebih suke nombor berbanding huruf....
So tang nak mengajar abc ni mmg perit skit la.....
 
Lagi satu akif ni jenis yg takkkkk suke BOOK..
Yes, ini mmg aku perasan sangat2.....
Bile suruh buka buku terus muka stress...
Suruh bukak buku abc je pun, bukan suh bukak buku fizik ke kimia ke....
So aku terpakse la membuat cara aku sendiri...buat abc bentuk block,
Pastu kat opis siap2 buat exercise atas paper dgn color berbagai...
Pastu balik suh dia gunting ke ape ke...
Yang penting jgn bg buku....
 
Gitu la anak teruna saya yg sulung ni.....

2 comments:

Nurhayati said...

abang dah besarkan
harusla citarasa dh berubah
pasal mengajor anak mmg menguji kesabaran
sbb tu i xleh jadi cikgu hihi
insyaAllah beb pas dia skool nnti
ada geng mesti dia leh catchup apa cikgu ajar
nama pun sekolah kan kalau tak bg student pandai jgn buat sekolah hehe

nydia-mama akif said...

tu la yat....terase sgt anak2 dah besar bile citarasa dah berubah..hehe