Monday, November 9, 2009

BILE MAIDKU PULAK BUAT HAL

Aku tau ramai orang ade cerita pasal maid diorg buat hal dlm blog ni......And aku mmg selalu baca and sgt suke baca hal maid ni untuk dijadikan panduan...ye la lain maid lain halnye kan.....
And now its my turn.....maid ku yg baru je sebulan kerja dgn aku dah buat hal....hangin okeh.....
Actually maid ku ini orang kite, orang malaysia, and aku mmg sgt suke la bile dapat orang kite, ye la bukan senang okeh nak dapat maid orang kite..yg lagi bestnye sbb akif mmg dah kenal maid aku nih.....sbb sebenarnye maid aku nih budak yg jaga akif masa akif kat nursery....So akif mmg kenal sgt la.....budak ni mmg bagus sgt, rajin, baik and tak pernah tinggal solat okeh.....and kalo nak tau kalo laki aku ade rumah pakai tudung.....sangat bagus ler budak ni.....DIa berenti kat nursery tu pun sbb tak tahan budak sgt ramai,more than 10 aku rasa tp dia jaga sorg....giler dari mane...tu sbb aku nak berhentikan akif...and kebetulan mase aku tgh mencari maid dia ni cerita dgn aku dia nak berhenti kerja minggu tu...so aku pun offer la dia kerja kat rumah aku since dia sendiri cakap dia takde kerja lg pas dia benti tuh...and rupanye bukan aku sorg je offer dia ade 2-3 org lain offer dia...bt luckily dia setuju nak jaga akif sbb dia suke anak aku tuh...ok la kan...yang penting dia suke anak aku...so next week nye dia pun tinggal dgn aku n jadi maid aku....
Akif pun aku tgk ok and dia pun ok, kerja sume beres...eh aku tak bg sume kerja dia buat tau, aku siap ckp masak tak payah, just jaga akif n make sure rumah bersih and tolong lipat n iron baju je...yg lain aku buat okeh....Aku siap bg dia cuti seminggu setiap 2 bulan utk balik kg and tambang aku tanggung...then setiap weekend aku bg dia keluar kalo dia nak jumpe kawan or sesape....tp so far dia baru keluar sekali je sesorg,tu pun jumpe kawan nursery dia....sbb dia mmg tak biase dgn KL....and takde sedara mara or sesape kat kl ni..so ok la kan...
Minggu pertama aku tgk mmg ok sgt..dia pun cam happy giler...minggu kedua and ketiga ok lg....pastu baru 2-3 hari lepas aku tgk minah ni dah lain (haa...dah keluar minah ni pepaham je la kan perasaan aku ni camne). Aku tgk dia asyik berkepit dgn hp dia....dari pagi ke petang ke malam dok sms...prepaid rRM10 dua jhari dah habis..dulu seminggu pun belum tentu habis....aku dah tak sedap ati...tp diam lg....pastu dah start masuk bilik awal....baru kul 8 lebih dah dok berkurung dlm bilik...eh ko ni pehal.....aku diam lg...sabtu baru ni aku bwk dia keluar sbb aku n lakiku sebok nak cari barang utk rumah baru....dari pergi sampai kebalik kerumah aku asyik dgr hp dia berbunyi...main sms tak berhenti....masa g makan pun sms tak henti...aku suh dia g tgk anak aku main pun dia buat bodow layan sms dia...aku dah hangin okeh......tp sabarrrrrrr...
Malam tu aku cite dgn laki aku aku tak sedap ati tgk cara dia main sms, ye la lain mcm and aku confirm tu lelaki......kalo pompuan takdenye gitu..and as usual laki aku yg cool poyos tu cakap...BIARLAH....DIAPUN NAK BERKAWAN JUGAK.JANJI KERJA DIA BUAT SUDAH.KANG DIA LARI AWK JUGAK YG SUSAH.MANE NAK CARI MAID LG........ok la....aku pun diam je la....
Sekali semalam mase aku tgk lek tgk tv...dia dtg kat aku cakap dia nak benti kerja...ha ko amik...tp aku buat cool je la..laki aku n akif takde g repair kete.....So aku pun memulakan sesi mengorek dari minah ni....aku pun tanye la kat dia ape sbb sebenar dia nak berhenti.....Macam2 alasan keluar....
Mula2 dia cakap dia boring dok rumah je(ok la aku faham,mmg la boring).
Tapi aku saje korek lg, aku paksa dia cakap....pastu dia cakap dia taknak ikut aku pindah rumah baru plak.....Wehh..aritu ko yg beria2 excited nak dok rumah baru aku...siap cakap kat aku nak amik lesen moto n kete bile pindah rumah nanti....and aku cakap ok sabtu and ahad amik la, siap aku cakap kat dia nanti kite g cari kedai kelas memandu....lgpun takkan sbb ko taknak dok sane aku nak ikut ko tak yah pindahkan....rumah aku dah tentu aku nak duduk...tp aku still tak terima alasan dia....aku korek lagi....
Pastu dia cakap nak cari keje lain plak....(eh,tp sesi aku korek2 ni takde marah2 okeh...aku cakap lembut2 je dgn dia....tak kose aku nak tunjuk aku ni frust dia nak benti, aku cool sepanjang masa,walaupun dalam pala otak aku dah macam2 aku pikir, camne nak pindah rumah next month,mati la aku sorg2 packing barang, pastu pikir akif plak mane aku nak campak anak aku nih, ha ko terus migrain aku jap tu jugak, tp tetap cover......).
Sudahnye aku terus straight forward tanye sape yg dia selalu sms tu, bf ker...pastu tersenyum2 simpul dia jawab,tak la kak,kawan je...pastu terus la aku korek..aku tanye dah bape lama kenal?sbb setahu aku selame ni dia mmg tak hadap hp dia tu..kalo aku sms nak tanye pasal akif oke ke tak ke,2-3jam pastu baru dia reply,sbb dia mmg tak mandang hp dia,skg jgn kan hadap pegang ke hulu hilir okeh.....
Pastu aku korek lagi and dia bgtau yg dia start kenal jantan ni mase jantan ni tersilap dial nombor kononnye(tang tang tu jugak aku dah tau ni mmg tak lain kene ayat...). Pastu aku tanye lagi la....dia ckp mamat ni kerja manager bank kat ampang(hak tuih) weh ko ingt manager bank ade mase ke nak layan wrong number nih.....aku layankan lg.....pastu bile tanye dah jumpe...belum katanye...bile tanye dah pernah cakap on da phone..pun tak penah...mmg sah "manager bank" ko ni sengkek.....Pastu sudahnye dia cakap kawan dia nak tlg dapatkan keje kat Agensi anti dadah kebangsaan....pastu aku tanye keje sebagai ape...dia cakap keje pejabat (hello ko PMR pun tak lepas ade ke orang nak amik ko keje pejabat) aku mmg dah pikir lain dah.....
Pas tu laki aku balik aku bgtau la minah ni nak benti....laki aku pun cool saje la kan....laki aku tanye la nape nak benti...dia cakap dapt kerja lain....laki aku ngorek la plak....tanye keje mane ape bagai...dia pun cakap la keje kat agensi dadah tu,pastu siap cakap orang tu siap sediakan rumah(weh...sejak bile keje pejabat dapat rumah bagai????ade sesape keje aadk ni ker?ye ker korg dapat rumah sume?kalo betul takpe la...)
Pastu siap cakap kalo ikutkan orang tu nak suh start sekarang tp sbb sian kat akif takde org jaga, so dia tunggu la aku ni cari org jaga akif dulu....wah..dasat tul ko,interview takyah ape takyah terus dapat kerja.....siap bg rumah bagai...ok ok...aku dah malas nak tanye lagi.....conclusion aku mmg minah ni dah kene ayat dgn jantan keparat mane....so aku dah malas okeh....
Laki aku pun dah syak camtu and dia suruh aku nasihatkan minah ni....aku xde mood sbnrnye nak nasihatkan minah ni...tp tgk la...anyway aku tau kalo aku nasihatkan dia pun confirm dia cite kat jantan tu and of coz jantan tu akan cakap lain plak supaya dia tak caya cakap aku.....
Aku cuma harap jalan yg dia pilih tu betul and kalo ape2 jadi kat ko jgn salahkan aku.....
And laki aku pun dah takde hati and terus nak cari maid lain ni...sbb kalo dah melibatkan hal jantan2 ni aku tau aku cuci dgn clorox pun pala dia mmg takde paedah,buang masa aku jer...

3 comments:

Nurhayati said...

aduhai bila maid buat perangai, dah jadi beban lak pikirkan masalah dia.. sedangkan kita pun ada masalah sendiri. huhuhuh
sabar la k. kalau dah dia nak sangat benti bagila.. takut dia stay nanti kita lagi sakit hati.. keje pun tak focus dah.. penat pikir orang camni..baik concentrate kat family kita je sudah. ;)

faiz said...

hmmmm...konfim dah kena ayat tue...

org tgh angau, kita cakap apa pun x jalan nyer nydia...so lantak la..cari je la maid lain sblm dtg bala lg besar...

nydia-mama akif said...

yat:betul tu yat, mmg stress dibuatnye,skg pun maidku cam dah tak senang ati dok rumahku itew....tak sabo nak cabut ler tuh....hadoihh...dugaan tol...
Faiz:mmg sah2 faiz, mmg tgh angau...tension dibuatnye....