Tuesday, April 23, 2013

cikgu tak bertauliah

  
Lately akif dah start kurang alert pasal pembelajaran dia,
Ye la makin lama of coz la makin banyak bende baru yg akif belajar....
So bile bende baru ,dia start confuse and cepat lupa ape yg dia belajar....
So mase parents teacher meets aritu i asked the teacher ape yg dah akif belajar and ape yg sedang dia belajar....
From there i started cari books yg similar to school punye books for all subjects....
Math, BM, BI and Al Baghdadi.( tak ingat dak cerita or not yg akif dah tak nak pergi kelas Al -Baghdadi, pergi sekali jer okeh...pastu terus taknak pergi dengan alasan ustaz garang)
Bile akif bg reason ustaz garang aku mmg tak bole accept at the beginning...aku paksa jugak akif pergi....tp still dia tak nak.... but at last aku mengalah after aku fikir2 yg akif still young and aku taknak ade environment di mana akif tak suka pergi belajar or akif takut pergi belajar (sbb aku takut effectnya masa nak pergi sekolah rendah nanti)......
 
So sekarang semua mata pelajaran mamanye  aka cikgu xbertauliah  lah yg ajar ...huhu  
First of all of coz buat time table for akif...
Belajar everyday except sat & sun at 8pm for 10-15 minutes sahaja....
Tak perlu lama coz budak2 ni the fist 5-10 minutes je bole concentrate...yg selebihnye dah terbayang ultraman la, spiderman la....
Walaupun ade time table tp tak semestinya aku ikut, coz budak2 ni tau je la ikut mood jugak, esp part reading, always make sure dia dlm situation mmg tgh rela hati nak membaca bukan terpaksa...
tapi kalo part menulis its ok dalam keadaan dia terpaksa coz kita suruh dia ulang2 tulis the same thing ...So far alhamdulillah akif nak la ikut walaupun kadang2 mama terpaksa jadi singa jap....


time table


Alat bantuan mengajar yg dibuat oleh mamanya sendiri




 
Buku  latihan dirumah.....Bacalah anakku, latihan math and al baghdadi
 
 
Buku bacalah anakku is a very good book untuk ajar anak membaca, agak terkilan baru tau pasal buku ni, mmg mudah and senang untuk ajar anak membaca....pada yg belum beli especially yg ada anak umur age 3-4 yo mmg bagus untuk start using this book.
 
For Al-baghdadi, walaupun aku kurang setuju dgn method dia, but since sekolah akif also guna Al-Baghdadi so I have to use Al-Baghdadi as well.
Teknik dia quite complicated for me .
 
One thing i realized, teknik belajar budak2 zaman sekarang is totally different and lebih cepat from zaman kita dulu right....
 
 
 
 

No comments: